fbpx

AR ESI PASIRUOŠUSI SĖKMINGAM VERSLUI ir visoms galimybėms?

Atlik nemokamą 3 min testą ir gauk veiksmų planą iškart!

Ep. 05: Kaip pradėti freelance karjerą? su vizualine stratege – grafikos dizainere Austėja Stancikiene

APIE Austėją

Austėja Stancikienė freelance gomama podcastas

“Jei smalsu pradėti freelancinti, patariu pasibandyti po mažą gabaliuką, nemetant pagrindinio darbo. Tai puiki praktika ir nesi pririštas, o lankstumas turi savo grožio."

Austėja Stancikienė

Austėja yra prekinių ženklų vizualinė strategė-grafikos dizainerė, turinti daugiau nei 10 metų patirtį. Palikusi Londono agentūros šurmulį, ji grįžo į Vilnių, kur greitai pradėjo darbuotis su freelance projektais.
 
Šiandien Austėja dirba tiek sau, tiek yra laisvai samdomos komandos dalimi su ypač spalvotais klientais – nuo B2B sektoriaus gigantų iki juvelyrikos dirbinių bei edukacijos platformų. 
 
Šalia dar ir amžinasis mamos „etatas“ – savo dvimetę Austėja vis dar augina be darželio, toliau mokydama(si) veiksmingos komunikacijos metodų ir derybų meno.

Su Austėja kalbamės apie jos pradžią, kaip ji iš didelės PR agentūros UK creative lead kėdės grįžo į Lietuvą ir kartu su naujomis mamos pareigomis apsiėmė ir pirmąjį freelance projektą. Po jo sekė antras, trečias… ir dabar jau 2,5 metus gyvenu vien iš to.

Jei ir tu nori panaudoti savo turimas žinias ir pradėti freelance karjerą, o gal domiesi, kaip sėkmingai komunikuoti ir kurti vizualius dialogus tarp žmonių versle ir gyvenime, pasiklausyk arba skaityk šio pokalbio santrauką. 

Pažadu, pokalbis tikrai bus smagus!

Austėja, papasakok apie save, kaip prasidėjo tavo karjeros pradžia?

Dar mokykloje galvojau, kad studijuosiu mikrobiologiją arba genetiką, tačiau mama pastebėjo, kad didžiausia laiko dalis buvo praleista grąžinant ir dailinant, perpiešiant, gerinant vizualinę estetiką. Tai pastebėjusi, ji pasiūlė pabandyt piešti. Jau 12 klasės pabaigoje žinojau, kad piešiu.

Vis dėlto nusprendžiau išvažiuoti studijuot į Londoną, pamažu artėjau prie grafikos dizainerio specialybės. Mokiausi vizualinės komunikacijos ir identiteto, bei iliustracijos. Nusprendžiau akvarelę ir popierių pasilikt užsiėmimams savaitgaliais, o pasirinkau grafinį dizainą.

Pradėjau nuo neatlygintinų darbų, atlikau praktikas. Esu dėkinga agentūroms, kurios mane priėmė praktikai. Nors ir buvau išjuokta, bet taip gavau praktikos pagrindų, kurių negavau universitete. Bet tolimesnėje karjeroje prvavertė ir teorinės bei komunikacijos žinios. Turėjau galimybę dirbti didelėje farmacijos agentūroje. 10 metų praktika privedė prie noro dirbti sau, norėjau bendrauti su įvairiais klientais, pradėjau galvot apie šeimą ir planą grįžti į Lietuvą. Pirmasis klientas užtvirtino apsisprendimą, pradėti dirbti sau, pakvietė dirbti į virtualią freelancerių agentūrą. Jau  du su puse metu dirbu freelancindama.

Pradėjau freelancinti dar Londone. Kai buvau gana ilgai pradirbus pradėjau prašyti atlygio už savo darbus. Padarai vienam, paprašo kitas, taip pamažu lipdėsi klientai. Padėjo ir agentūros patirtis, iš ten irgi atėjo klientų.

Papasakok apie savo klientus, projektus, ką tiksliau tu darai būdama brendo vizualine stratege?

Grafikos dizainas, net mano artimai aplinkai atrodo, kad yra paveikslėlių piešimas kompiuteriu. Kažkiek tai tiesa, bet tai yra idėjos išgryninimas. Praktikantas yra idėjų įgyvendintojas, bet vėliau seka rinkos analizė, identifikavmas, stiliaus išgryninimas į unikalią vizualią kalbą.

Tikrai yra daug rolių, kurias turi įgyvendinti, o pradėjus freelancinti tų rolių daugėja – tampi ir buhalteris ir projektų vadovas ir pan. Nėra to momento, kad viską išmokau, viską žinau, nuolat turi tobulėti, augti, išbandyti kažką naujo.

Su kokiais prekiniais ženklais dirbi? Kokio ilgio dažniausiai būna projektai?

Vieni mėgsta specializuotis į vieną sritį, bet agentūra mane išmokė lankstumo, projektų įvairovė leidžia dirbti su įvairipusiškais klientais. 

Dirbu su tikrai plačiu klientų spektru, nuo smulkių iki stambesnių, per Covid pandemiją teko išbandyti netgi naujų projektų, praplėčiau komforto zoną, stengiuosi sąmoningai neapsiriboti ties viena sritimi.

Su tais prekiniais ženklais, su kuriais šiuo metu dirbu turime ilgalaikes sutartis, dirbam su tikslu. Bet yra ir tokių, kuriem tiesiog reikia greitai. Nes natūralu, kai dirbant ties ilgesniais projektais yra tęstinumas, darai įvaizdį, geriau išvystai strategiją, pasiūlai kokybiškesnius sprendimus ir, aišku, yra komfortas turėt garantuotas ilgalaikes pajamas.

Į ką labiausiai investavai pereidama iš agentūros į freelancinimą?

Austėja Stancikienė gomama podcastas grafikos dizainere
Austėja Stancikienė nuotrauka

Aš nusprendžiau laiką investuoti į portfolio, nes dirbdama neturėjau tam laiko.

 Patalpinau savo portfolio į internetinį puslapį, kad būtų aišku, suprantama, ir žmogus nusprestų, ar verta  toliau su manimi komunikuoti.

Kontaktus kurti reikėtų nuo pradžių, nes staigus komunikavimas nepalieka gero įspūdžio, nekelia pasitikėjimo. Geriau mažesniais žingsniais būt nuolat kontakte, o ne greitai, nes jie neturi tiek naudos, kiek lėtas, pastovus bendravimas.

Kokia socialine platforma dažniausiai naudojiesi?

Žinau, kaip reikėtų daryti, bet aš nedarau 🙂 . Sąmoningai apsisprendžiau Facebook palikti asmeniniam naudojimui,  Instagramą kitai veiklai, tik LinkedIn profesionaliam naudojimui.

Man patinka asmeninis ryšys su klientu – jeigu jam patiks mano portfolio mano puslapyje, tada jis peržiūres ir LinkedIn.

Per daug komunikuojant nenoriu pasirodyti per daug garsiai kalbanti apie savo darbus. Tai nėra taip paviršutiniška, paprasčiausiai net neitų parodyti per socialines platformas. Jeigu po pirminio kontakto klientui tinka, asmeniškai parodau visus savo darbus, portfolio.

Kaip pradėt grafikos dizainerio karjerą, freelancinti? Gal rekomenduoji kokius kursus?

Pradžiai reikia labai didelio noro. Paprastesnis kelias be universiteto yra online kursai, tokie kaip Adobe, Udemy. Tikrai yra gerų platformų tam, o geras indikatorius – kurso trukmė, kad būtum kūrybingas, novatoriškas, kad žinoti taisykles, pritaikyti ir praktikuotis. Iš programų man labiausia patinka Adobe paketai.

Patarčiau atsirinkti kursus, kurie yra solidžios trukmės ir kurie leistų šalia praktikuotis. Teoriškai sėdint tų įgūdžių nesuformuosite. Per praktiką gerai išsigryninsit savo stilių, asmeniškumą, kaip norite komunikuoti. 

Svarbiausia – nedarykite kaip daro kiti, būkite kitokie, unikalūs.

Kiek darbų reikėtų parodyti portfolio?

Koks standartas dar neteko girdėti. Bet į ką klientai atkreipia dėmesį ir ką aš rekomenduočiu, tai pritaikyti portfolio būtent tam klientui. Labiau svarbu ne kiekis, o kokius darbus rodom klientui Šie turėtų būti kuo tikslingesni ir kiek įmanoma labiau pritaikyti būtent tam klientui.

Pakalbėkime apie darbo sutartis. Ar yra kokios svarbesnės sąlygos, kurias reiktų žinoti?

Karjeros pradžioje, kai dar nebuvau freelancerš, pradėjau pasirašinėt sutartis kurios yra stambesnės vertės. Jei tai buvo vienkartiniai projektai – nesirašiau. Visgi stengiuosi užfiksuoti tam tikrus parametrus kaip laiko, biudžeto ir pan. Bet čia tik su smulkiais projektais, o su didesniai tai būtina apsibrėžti kiek įmanoma detaliau – tai duoda tau pačiam aiškumo, ką ir kada turiu padaryt, koks biudžetas, kad neįvyktų nesusikalbėjimo.

Sutaris būtina ne tik dėl biudžeto, laiko trukmės, įsipareigojimų, ko klientas tikisi, bet svarbu apsibrėžti kliento bendravimo intervalus, nes ne visada gali sureaguoti taip greit kaip norėtųsi.  Pavyzdžiui aš atrašau per 24h, pirmas fizinis darbas per 72h.

Labai svarbu laiko planavimas, kad darbai nebūtų visi vienu metu. Taip pat apmokėjimo terminai. Žinoma, ne visos firmos moka tuo pačiu metu, todėl šias sąlygas ne visada gali diktuoti. Vieni apmoka per keturias dienas, kiti per šešiasdešimt dienų.

Gerai yra imti avansą – tai duoda saugumo, nes būna, kad klientas persigalvoja, ar biudžetas baigėsi. O laikas yra pinigai.

Ar turi žmogų, kuris reikalui esant pavaduoja?

Tikrai svajoju apie tokį žmogų ir šiuo metu esu lengvose paieškose. Kadangi atostogom nekvepia, paieškos nėra labai aktyvios.

Kol kas yra labai aktyvus bendravimas su klientu, atvirai kalbame, ar galim komunikuot, ar padarom pauzę. Tokia praktika netgi naudingesnė, leidžia geriau pažinti klieną ir turėt ryšį. 

Į ką patartum atkreipti dėmesį smulkiam verslui, kuris nori sėkmingai komunikuoti ?

Jeigu neišeina išmokti ir padaryti pačiam – patikėti darbus tos srities profesionalams. Net jei ir biudžetas nedidelis – aš  ir pati esu padėjusi jaunam verslui vien iš idėjos.

"Jeigu idėja užkabina specialistą ir nereikalauja daug laiko, būna net smagu padėt. Jei net neturit biudžeto, pabandykit kreiptis į dizainerius, gal pasiseks, o jei ne, gal gausit patarimų.”

Sekit jum patinkantį, panašų prekinį ženklą, bandykite pagal tai daryti, tik jokiu būdu nekopijuokite, būkite orginalūs.

Ar skiriasi komunikavimas tarp lietuvių ir užsienio klientų? Ar yra kokių ypatybių?

Taip, yra. Komunikacija skiriasi kaip diena ir naktis. 

Pavyzdžiui mano klientų britų komunikacija yra greita, konkreti, efektyvi, dalykiška, tokio bendravimo kaip grandinė – nėra. O su lietuviais yra familiarus bendravimas, mažiau konkretumo, daugiau bendravimo.

Su britais geriau komunikuoti laiškais, o su lietuviais telefonu, nes mes, lietuviai, esame idėjų žmonės. Užsienio klientai turi “brandbook”, o lietuviai klientai dažniausiai neturi. Todėl tai būtų dar viena papildoma paslauga, ką galit pasiūlyti.

Austėja Stancikienė kaip tapti freelance grafikos dizainere gomama podcastas
Austėjos Stancikienės nuotrauka

Jeigu būtų galimybė pradėt iš naujo, ar darytum kažką kitaip?

Manu nelabai ką keisčiau. Galiu būti mama ir nepaleisti srities, kurią myliu. Tik norėčiau, kad mano darbas – hobis nesitęstų į mano privatų gyvenimą, nes dirbant neskaičiuoju valandų, vien dėl to, kad darau ką myliu. Bandysiu ieškoti to balanso! 

Ką patartum toms, kurios nori, bet nesiryžta?

Jei smalsu pradėti freelancinti, patariu pasibandyti po mažą gabaliuką, nemetant pagrindinio darbo. Tai puiki praktika ir nesi pririštas, o lankstumas turi savo grožio.

Svajoji apie lankstesnį darbo grafiką, norėtum išbandyt freelancinimą, o gal nori sutikti daugiau įkvepiančių mamų kaip Austėja? Junkis prie GoMama bendruomenės plėsk pažintis ir dalinkimės patirtimi.

Gomama platformoje tavęs laukia ypač praktiškos ir naudingos masterklasės apie verslą nuo A iki Z, koučingo sesijos su ekspertais, narių susitikimai bei daug naudingų patarimų ir palaikymo iš kitų narių.

Austėja Stancikienė freelance gomama podcastas

apie mane

Dovilė Sinkė

Dovilė Sinkė

GoMama įkūrėja, verslo koučerė, kelių online verslų savininkė ir žaismingos dukrytės mama. Mane veža internetinio verslo plėtra - viskas, pradedant nuo idėjos išgryninimo iki tekstų optimizavimo, rinkodaros bei sistemų diegimo. Sėkmingai "pabėgusi" iš prestižinio darbo banke, siekiu padėti kitoms moterims susikurti daugiau laisvės, realizuoti save ir tapti nepriklausomom!

Kas yra Go Mama?

verslios mamos bendruomene kursai susitikimai gomama

GoMama yra pati kiečiausia verslių mamų bendruomenė. Čia rasi stiprų kitų mamų paramos ratą, žinias ir svarbiausia – pradėsi judėti pirmyn savo tiklų link!

nemokamas testas

Dovilė Sinkė

Ar esi pasiruošusi susikurti sėkmingą verslą?

Atlik 2 min nemokamą testą ir mes sukursime veiksmų planą, kuris padės atsirasti ten, kur nori. ⤵️

MASTERKLASĖS

Indre Sirkiene Instagram kursai gomama

Kaip parduoti Instagram socialiniame tinkle?

Rinkodaros ir socialinių tinklų ekspertė Indrė Širkienė išmokys, kaip susikurti tvarkingą ir informatyvų profilį, kad būtum atrasta, kokį turinį kurti norint pasiekti tikslinę auditoriją ir kaip padidinti pardavimus.

Taip pat, naujausios Instagram tendencijos, patarimai ir pavyzdžiai.

Dominyka Venciute gomama versli mama Linkedin asmeninis prekes zenklas

Kaip sustiprinti asmeninį prekės ženklą LinkedIn?

Dr. Dominyka Venciūtė - asmeninio prekinio ženklo lyderė Lietuvoje ir ISM lektorė, išmokys Tave kaip tikslingai dirbti su savo asmeniniu prekės ženklu ir gauti didžiausią galimą naudą.

Kaip tikslingai susitvarkyti savo LinkedIn profilį, kokį turinį kurti: kas, kaip ir kada, praktiniai patarimai, geriausi pavyzdžiai ir įrankiai .

Karolina Slovcovaitė gomama kursai facebook reklama

Kaip pasiruošti sėkmingas Facebook reklamas?

Pats geriausias step-by-step gidas, kuriuo dalijasi Karolina Slovcovaitė - reklamos ekspertė, viena iš 10 Google čempionų Baltijos šalyse.

Sužinok, kodėl verta reklamuotis Facebook, kaip parinkti tinkamą reklamos tikslą, biudžetą, auditoriją ir formatą. Kur rasti įkvėpimo ir daugiau.

Dovilė Mikelėnienė kaip susikurti etsy

Kaip sukurti sėkmingą Etsy parduotuvę?

Sužinok, kaip sėkmingai parduoti produktus vienoje didžiausių pardavimo platformų Etsy.

Dovilė, Etsy rinkodaros specialistė, dalijasi geriausiais savo patarimais ir įžvalgomis kaip iškilti, padidinti pardavimus, kaip legalizuoti savo verslą ir kt.

Visas masterklases galėsi peržiūrėti nemokamai tapusi Gomama nare.